הפסיכולוגיה של הפרידה- כיצד מתמודדים?

כמעט כולם חווים אותה ועדיין, פרידה היא אחת החוויות הכואבות והצורבות בחיינו. כיצד מתמודדים עם פרידה כואבת באופן בונה ובריא מבלי לשקוע בעצב? במאמר הבא אנחנו מציעים הסתכלות שונה וכלים להתמודדות נכונה בשעת משבר

 עם יד על הלב, מי מאתנו לא חווה פרידה כואבת? פרידה מאדם אהוב מציגה בפנינו קושי עצום בהתמודדות עם מציאות חדשה אשר נקלענו אליה כמו בן רגע. אנחנו נדרשים למצוא פתרונות יצירתיים לסדר היום, למצב הכלכלי, לבית, לילדים ועוד.

 כל הקשיים הללו רק מתווספים לקושי הפיזי והנפשי הברורים, לצד הכעס ותחושת הבגידה.

 מה חשים בעת פרידה? כיצד מתמודדים איתה בהצלחה והופכים אותה לתקופה חיובית ככל שניתן?

הלב השבור-התמודדות עם פרידה משולה להתמודדות עם אבל

   כל אדם שחווה פרידה יאמר לכם כי מדובר בקושי גופני של ממש ולא בכדי אנו מתייחסים לפרידה כ”כאב לב” או כ”לב שבור”. מדובר בחוויה שהיא חוויה פיזית ממשית של אובדן. זוג אשר חי שנים רבות יחד מורגל למציאות של שניים בה התהווה סדר יום ואורח חיים מסוים, העדרו של בן הזוג מותיר חלל וכופה על האדם השני בלבול, כעס וחוסר סדר במציאות משתנה.

מהם שלבי הפרידה?

שלב ההכחשה-  השלב הראשון והקשה ביותר הוא השלב בו אנחנו לא מסוגלים לקבל את המציאות. בשלב זה אנו מאמינים ורוצים כי בן הזוג יחזור אלינו, רואים את דמותו בכל מקום, מדמיינים את רגע הפגישה המחודשת, כמהים לפגוש בו שוב ולשמוע את קולו

שלב הכעס- בשלב זה אנחנו כועסים על עצמנו ועל העולם, כמובן. קיים בנו כעס על בן הזוג שעזב או כעס על עצמנו ואולי על הסובבים אותנו. חשוב לומר כי שלב הכעס הוא שלב קריטי בתהליך ההתמודדות שלנו עם הפרידה, הכעס מניע אותנו לפעולה ומעניק לנו עוצמה.

שלב ההתפכחות וההכרה- לאחר הכעס, מתחיל תהליך הדרגתי של הכרה במציאות החדשה, הבנה והתפכחות. אט אט, אנחנו מבינים את המצב, אולי קיימת בנו עוד תיקווה ומחשבות חולפות על חידוש הקשר, אך הן הולכות ומתמעטות.

שלב האובדן והעצב- שלב כואב עד מאוד, אך חיוני לתהליך התמודדות פורה. אנחנו חייבים לקבל את האובדן והאבל, להכילם, על מנת שנוכל בסופו של דבר להתגבר על הפרידה. בכך שאנו מאפשרים לעצמנו את האבל, אנחנו מאפשרים גם תהליך של החלמה וריפוי.

שלב ההשלמה וסליחה-, בשלב זה אנו משלימים עם הטוב והרע, סולחים לבן הזוג ולא פחות חשוב, סולחים לעצמנו. ההשלמה והסליחה מאפשרים את תחילתו של השחרור מהמועקה והכאב.

שלב ההודיה- השלב הסופי בו אנו לא רק משלימים, אלא גם מודים על התקופה שהייתה, על הזמן ביחד ,הזוגיות ועל כל מה שהביאה עמה.

למצוא את הכוחות מבפנים

לא פשוט להיפרד מבן הזוג ולצאת מחוזקים ומוכנים לדרך חדשה, אך זה בהחלט אפשרי. חשוב למצוא את הכוחות בתוך עצמכם פנימה. ללמוד מחדש את ערככם ולהאמין ביכולת שלכם להתקדם הלאה ולבחור נכונה בפעם הבאה.

פרופורציה ולא שיפוטיות–נסו להסתכל על הדברים מזווית שונה, מפרספקטיבה מרוחקת יותר. כעת זה אולי עדיין כואב, אך בהמשך הזמן והמרחק יספקו לכם תובנות שקשה לכם לראות כרגע.

צריך שניים לטנגו-קבלו אחריות אישית על בחירות וטעויות שעשיתם גם אתם בקשר. אף אחד מאתנו לא מושלם ותמיד לכל צד יש אחריות אישית. בדינמיקה בין שני אנשים נוצרים דפוסי התנהגות ששני בני הזוג אחראים להם.

קבלו את הצד השני כפי שהוא- השלימו עם העובדה שהצד השני (כנראה) לא ישתנה ובחרו לקבל אותו כפי שהוא, לצד הקושי והכעס. לא רק שאין באמת טעם בהאשמות, ההבנה הזו תשחרר אתכם מהרבה מועקה ותסכול ותפנה לכם מקום רחב בלב לאהבה הבאה.

הדרך הנכונה להתפתחות אישית ולזוגיות בריאה

נעים להכיר, שמי מירי אביב ואני עוסקת בייעוץ זוגי ואימון אישי. כמטפלת זוגית אשר פגשה לא מעט זוגות במצבים שונים במהלך החיים, אני מאמינה ביכולת של כולנו להתפתח לצמוח וליצור שינוי, בנפרד וכזוג. אם אתם רגע לפני פרידה, או שחוויתם פרידה כואבת ואתם זקוקים לייעוץ אישי ויד מכוונת, אני מזמינה אתכם ליצור עמי קשר, יחד נחזיר לכם את האמון בעצמכם.

סגירת תפריט

לייעוץ ללא התחייבות השאירו פרטים